Marketing social în campaniile de vaccinare

Résumé

Introducere. Vaccinurile sunt considerate una dintre cele mai importante realizări ale medicinei moderne. La nivel mondial, în fiecare an, vaccinările previn până la trei milioane de decese. Studiile au arătat că vaccinurile sunt printre cele mai sigure injecții disponibile, reacțiile adverse fiind rare. Totuși, în pofida creșterii disponibilității vaccinurilor, o bună parte a populației nu se vaccinează și nu   vaccinează copiii din motive ce nu țin de contraindicații medicale.

Scop. Analiza impactului marketingului social în companiile de vaccinare.

Material și metode. Studiu secundar, sinteză narativă. Din bazele de date electronice internaționale, inclusiv Scopus, PubMed, Web of Science și Google Scholar. au fost analizate  180 de surse, cele mai actuale informații, ghiduri, publicații recente în limbile română, rusă, engleză, privind aplicarea principiilor de marketing social în promovarea vaccinării. Perioada de referință au fost anii 2012-2023. Ultima căutare a literaturii a fost efectuată în decembrie 2023. Metodele de cercetare utilizate: descriptivă, analitică.

Rezultate. Imunizarea sistematică a populației reduce în mod semnificativ morbiditatea, mortalitatea și invaliditatea cauzate de bolile infecțioase care pot fi prevenite prin vaccinare, reducând  astfel semnificativ daunele sociale și economice induse de acestea. Principiile marketingului social privind promovarea campaniilor de vaccinare devine una din activităție principale în contextul ezitării populației privind vaccinarea. Sistemele de comunicare publică și de masă, utilizate pentru a promova administrarea vaccinurilor, se încadrează în categoriile de activități promoționale: publicitate, relații publice. În condițiile actuale, strategiile de modificare a percepțiilor publicului cu privire la vaccinuri ar trebui să includă furnizarea de informații imparțiale și cuprinzătoare, adaptate nevoilor de informare a populației și transmise prin tehnologii de comunicare multiple și noi precum mass-media socială, intervențiile electronice – serviciile de mesagerie text și rețelele sociale, aspecte ce țin de marketing.

Concluzii. În formularea strategiilor de promovare a vaccinării, în marketingul social, ca şi în cel comercial, se recurge la mixul de marketing, reprezentat de 4P: produs, preţ, plasament, promovare. Marketingul social în sănătate reprezintă un potenţial important pentru atingerea unui grup de persoane cât mai mare posibil cu costurile cele mai mici, printr-un program eficient, care să satisfacă consumatorii cât mai mult. Este necesar ca speciliştii în marketing să fie incluşi în grupurile de lucru desemnate să elaboreze planuri şi politici de promovare a sănătăţii (inclusiv campanii de imunizare) în rândul populaţiei. Aceştia, la rândul lor, vor ţine cont de elementele de fundamentare a strategiei de marketing social pentru a atinge cele mai bune rezultate în campaniile de promovare a vaccinării.

pdf (English)

|Vues: 71| |pdf (English) Téléchargements: 46|


pdf (English)
Creative Commons License

Ce travail est disponible sous la licence Creative Commons Attribution 4.0 International .

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##

ANNOUNCEMENT

Starting from July 1, 2025, the article processing fee will be 20 EUR (or the equivalent in MDL at the official exchange rate of the National Bank of Moldova). The publication fee for an accepted article will be 150 EUR (or the equivalent in MDL).

Details here:

Processing Fee
A processing fee of 20 EUR (or the equivalent in MDL) will be charged for articles accepted for scientific review by the editorial committee of the One Health and Risk Management journal.
Note: This fee will only be charged if your article has been technically reviewed and accepted.

Publication Fee
Starting from 01.07.2025, a fee of 150 EUR (or the equivalent in MDL) will be charged for articles accepted for publication.
Additionally, authors will bear the cost of English language editing/translation services if the manuscript requires intervention. The fee is 5 EUR (or the equivalent in MDL) per page edited/translated.
The total cost for English editing/translation services will be communicated by the Editorial Board after the manuscript is accepted for publication.

Payment Details:
Payments should be made in MDL to the bank account opened in the name of the Biosafety and Biosecurity Association of the Republic of Moldova.
The invoice will be issued by the end of the month in which the payment was made.

Organization: Biosafety and Biosecurity Association of the Republic of Moldova
Address: 5C A. Cozmescu Street
Fiscal Code: 1017620004120
Bank Code (SWIFT): AGRNMD2X451
IBAN: MD34AG000000022513622370