Evaluarea cadrului normativ-regulatoriu privind procesul de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale
pdf

Keywords

deșeuri rezultate din activități medicale
cadrul normativ-regulatoriu
Republica Moldova

How to Cite

GUȚU, L., CIOBANU, E., CROITORU, C., SOFRONIE, V., SPĂTARU, D., RAȚA, V. and BUSUIOC, E. (2023) “Evaluarea cadrului normativ-regulatoriu privind procesul de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale”, One Health & Risk Management , p. 71. Available at: https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/article/view/526 (Accessed: 1July2025).

Abstract

Introducere. La nivel global se constată lipsa serviciilor sigure de gestionare a deșeurilor rezultate din activități medicale (DRAM), în special în țările cu venituri mici şi medii. Gestionarea deșeurilor rezultate din activități medicale în Republica Moldova este o problemă actuală, amplificată de pandemia de COVID-19, care necesită o cercetare complexă şi aprofundată.

Scopul. Evaluarea cadrului normativ-regulatoriu privind procesul de gestionare a DRAM în scopul identificării punctelor forte şi slabe ale cadrului legal național.

Material și metode. Au fost evaluate, folosind metoda descriptivă documente naționale şi internaționale, cu prezentarea cadrului normativ în vigoare, standarde și proceduri administrative existente referitor la procesul de gestionare a deşeurilor rezultate din activități medicale. 

Rezultate. Documentele naționale, care reglementează gestionarea DRAM la nivel național, sunt în mare măsură racordate la cerințele convențiilor internaționale de la Basel, Stockholm, Minamata, Aarhus. În legislația națională sunt incluse principiile de bază ale gestionării DRAM, inclusiv sunt ratificate toate prevederile internaţionale ce țin de transportul transfrontalier al deșeurilor medicale sau de poluarea mediului. Planul de implementare a Strategiei de gestionare a DRAM din Republica Moldova pentru anii 2013-2027 conţine activităţi planificate doar până în anul 2017, la moment nefiind actualizat sau/şi revizuit, iar gradul de implementare este unul parțial. Totodată, legislația națională conţine reglementări contradictorii care pot produce dificultăți în identificarea subiecților care întrunesc calități sau condiții de producător de DRAM, iar în acest context există o situaţie confuză ce ţine de exercitarea obligaţiunilor şi, respectiv, de responsabilitatea privind consecinţele unui management defectuos. Lipsa clarităţii privind mecanismele de neutralizare şi de transportare a DRAM în afara instituţiilor medicale, în special a celor chimice şi radiologice, şi deficienţele în soluţionarea problemelor tehnice ale procesului de neutralizare a acestora, de asemenea, pot cauza impedimente în gestionarea DRAM în conformitate cu prevederile legislative. Ca şi punct slab în legislaţia naţională poate fi considerată lipsa articolelor privind finanţarea instituţiilor în scopul asigurării procesului de gestionare a DRAM. Actele normative naționale conţin descrierea responsabilităţilor organizațiilor de diferit nivel (teritorial, național) pentru adoptarea acţiunilor necesare întru asigurarea inofensivităţii DRAM periculoase pe parcursul întregului flux, asigurând protecția mediului ambiant și a sănătății populaţiei. Totodată, legislaţia naţională nu este ajustată cerinţelor de pregătire şi răspuns la urgenţe de sănătate publică (ex. boli cu potenţial de răspândire globală, inclusiv COVID-19). 

Concluzii. În urma analizei actelor normative a fost stabilit că legislaţia privind gestionarea DRAM, elaborată şi propusă pentru implementare la nivel naţional, reglementează toate activitățile din ciclul de viață al acestora. În același timp, identificarea punctelor slabe în legislația națională impune necesitatea realizării cercetărilor şi analizelor în domeniul gestionării DRAM pentru elaborarea documentelor de politici bazate pe dovezi.

Notă: Studiu realizat în cadrul proiectului G15131 finanțat de Fundația Soros Moldova (2021-2022) „Studiu privind procesul de gestionare a deșeurilor rezultate din activități medicale în Republica Moldova”.

pdf

|Views: 203| |pdf Downloads: 52|


pdf
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.

ANNOUNCEMENT

Starting from July 1, 2025, the article processing fee will be 20 EUR (or the equivalent in MDL at the official exchange rate of the National Bank of Moldova). The publication fee for an accepted article will be 150 EUR (or the equivalent in MDL).

Details here:

Processing Fee
A processing fee of 20 EUR (or the equivalent in MDL) will be charged for articles accepted for scientific review by the editorial committee of the One Health and Risk Management journal.
Note: This fee will only be charged if your article has been technically reviewed and accepted.

Publication Fee
Starting from 01.07.2025, a fee of 150 EUR (or the equivalent in MDL) will be charged for articles accepted for publication.
Additionally, authors will bear the cost of English language editing/translation services if the manuscript requires intervention. The fee is 5 EUR (or the equivalent in MDL) per page edited/translated.
The total cost for English editing/translation services will be communicated by the Editorial Board after the manuscript is accepted for publication.

Payment Details:
Payments should be made in MDL to the bank account opened in the name of the Biosafety and Biosecurity Association of the Republic of Moldova.
The invoice will be issued by the end of the month in which the payment was made.

Organization: Biosafety and Biosecurity Association of the Republic of Moldova
Address: 5C A. Cozmescu Street
Fiscal Code: 1017620004120
Bank Code (SWIFT): AGRNMD2X451
IBAN: MD34AG000000022513622370