Tehnologiile informaționale și comunicaționale moderne versus igiena aparatului vizual
pdf

Keywords

tehnologii informaționale și comunicaționale
tineret studios
aparat vizual

How to Cite

AMBROSIV, V. (2023) “Tehnologiile informaționale și comunicaționale moderne versus igiena aparatului vizual”, One Health & Risk Management , p. 91. Available at: https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/article/view/549 (Accessed: 26December2024).

Abstract

Introducere. Tehnologiile informaționale și comunicaționale (TIC) moderne, tot mai solicitate în lumea modernă, în special datorită accesului la internet, se implementează foarte rapid în procesul de învățare prin intermediul diferitor forme și strategii didactice: e-lerning, filme didactice, platforme educaționale etc. Ca urmare a utilizării acestor tehnologii (IT) în procesul de învățare, se atestă suprasolicitarea aparatului vizual la tineretul studios.  În acest context, prezintă interes evaluarea impactului TIC asupra analizatorului optic al elevilor.

Scopul. Evaluarea respectării regulilor igienice de utilizare a tehnologiilor informaționale și comunicaționale de către elevii anului I de studii.

Material și metode. Eșantionul de studiu a inclus 155 de elevi care au participat la chestionare benevol, cu respectarea drepturilor elevilor conform prevederilor Legii Nr.133/2011 și Legii Republicii Moldova Nr. 263-XVI/2005. La chestionare au participat elevii care au atins vârsta de 16 ani, nu au suportat traumatisme ale aparatului ocular, nu suferă de patologii oculare ereditare și nu sunt diagnosticați cu patologii endocrine cronice. 

Rezultate. Din 155 de elevi incluși în studiu, 36 au fost excluși de la chestionare din următoarele motive: 25 au suportat traumatisme ale aparatului vizual, nouă suferă de patologii ereditar și doi au fost diagnosticați cu diabet zaharat. Elevii utilizează pentru pregătirea temelor: computerul – 6,7% (8 elevi), laptopul – 21,8% (26 elevi), tableta – 1,7% (2 elevi), telefon performant – 69,7% (83 elevi). Rezultatele chestionării au arătat că 7 elevi (5,9%) utilizează TIC   pentru pregătirea temelor până la 2 ore, 33 elevi (27,7%) – 2-4 ore, 55 elevi (46,2%) – 5-6 ore, iar    24 elevi (20,2%) – de la 6 până la 8 ore. Din 119 elevi, 80,7% (96) respectă regulile de utilizare a TIC, alternând activitatea cu odihna, dintre care doar 33,6% (40) fac acest lucru sistematic. În timpul utilizării TIC la pregătirea temelor, 87 de elevi (73,1%) se află la masă (șezând), iar 32 (26,9%) – în poziție orizontală. Utilizează telefonului mobil pentru citirea informațiilor/vizionare video, fiind în transportul public în mișcare, 70,6% din respodenți (84 elevi) și doar 39,4% (35 elevi) nu utilizează telefonul în transportul public. Din numărul total de respondenți, 101 (84,9%) folosesc TIC în condiții de iluminație artificială generală, 47 (39,5%) – de iluminație artificială locală (lampă de masă), iar 49 (41,2%) – de iluminație artificială locală (lampă de masă) și generală simultan.

Concluzii. Conform rezultatelor studiului, 20,2% din respondenți folosesc pe larg TIC mai mult de șase ore zilnic. Evaluarea respectării igienei aparatului vizual, conform criteriilor factorii mediului ocupațional și respectarea normelor igienei ochiului, denotă carențe.

pdf

|Views: 34| |pdf Downloads: 15|


pdf
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.